Anmeldelse 100% ren – Nordjyske

kokkedal 100 % renAnmeldelse Nordjyske

Mistanke til samfundet og det system, vi alle stoler på, underbygges i denne debutroman, “100% REN”.

Udgangspunktet er medicinske forsøg, læger der ikke siger hele sandheden og en skjult, speciel regeringscelle – Afdelingen for Udvikling – som handler efter en egen dagsorden. Det giver et samfund, hvor besiddelse af viden er skæbnesvanger. De, der kender hemmelighederne, elimineres, når deres opgave er fuldført.

Nærmest som vi kender det fra Østeuropa og forskellige diktaturstater. Her er vi altså bare i Washington D.C. Drengen Timmy har specielle mentale evner, som resultat af, at hans mor i hemmelighed har fået medicinsk behandling – han er et superbarn. Det truer dem, og der er stærke kræfter i spil for at udnytte situationen. Han og moderen må flygte, og i persongalleriet har vi straks en præst og en arret mand med døde øjne, som er de eneste, der kan hjælpe. Det hele er ganske prototypisk sat op, og man labber det let i sig til godnatlæsning. En sand pageturner er det ikke, og det er underholdende på et ikke særligt skræmmende plan. Måske en slags krimi for dem, der ikke er helt så hårdkogte. Den er nærmest skrevet lige efter bogen.

Det er Jacob Kokkedals debutroman. Han er født i 1977 og bor nu i Aalborg. Han er læreruddannet, har dertil diplomuddannelse i psykologi og supervision og læser endvidere pædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet. Hans indsigt i menneskets natur og reaktionsmønstre er noget at det, der løfter bogen mange steder. Vi får ikke kun at vide, hvordan aktørerne reagerer, men også hvorfor og hvordan det opleves. I det perspektiv er bogen måske en meget god skolebogskrimi. Anne Mette Busch kultur@nordjyske.dk

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo